Brak wyników

Mamy czas poleca

15 marca 2019

Czytanie to recepta na wyważony dialog społeczny!
Pierwsza akcja upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia!

0 18

Mniej niż 40% dorosłych Polaków czyta tylko jedną książkę rocznie. To dwa razy mniej niż w Czechach. Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces”, to pierwszy krok w stronę zaangażowania w promocję czytania kolejnych grup profesjonalistów.  Jako pierwsi zaproszeni zostali neonatolodzy i pediatrzy. 

Akcja wzorowana jest na mechanizmach sprawdzonych w Stanach Zjednoczonych. 30 lat temu pediatrzy z Boston Medical Center zaczęli dosłownie przepisywać czytanie na receptach. Po kilku latach wyniki rozwojowe dzieci pod taką opieką wzrosły ponad średnią. Tym samym, udowodniono, że codzienne czytanie dzieciom przynosi wymierne efekty. Dla rodziców lekarz neonatolog, pediatra czy położna to bardzo ważne autorytety. Ich zalecenie jest skuteczniejsze niż inne formy przekonywania.

Wyniki badań klinicznych sugerują, że dzieci, których rodzice przestrzegali takiego zalecenia lekarskiego:

- mają większe bierne i czynne kompetencje językowe – ich rozwój językowy jest szybszy

- prędzej rozwijają kompetencje społeczne – umiejętność zabawy (także z innymi dziećmi)       i radzenie sobie z lękiem separacyjnym

- mają większą zdolność skupienia uwagi i szybciej osiągają gotowość szkolną

- rzadziej wykazują nadreaktywność i agresję – przekonuje dr n. med. Jacek Mrukowicz, redaktor naczelny Medycyny Praktycznej.

Udowodniono, że dzieci, którym rodzice czytali codziennie, są bardziej stabilne emocjonalnie i mają większe kompetencje społeczne. Są mniej agresywne, rzadziej depresyjne.

- Przywykliśmy uznawać temat upowszechniania czytania za obszar zainteresowania ludzi wyłącznie z kręgu wydawniczo-kulturowego. A przecież, sprawa upowszechnienia czytania jest kluczową kwestią dla rozwoju naszego kraju, jego gospodarki, myśli naukowej, czy innowacyjności. – mówi Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.

W tym celu Fundacja Powszechnego Czytania, organizator akcji, udostępniać będzie przychodniom drukowanie recept, na których zamiast rekomendacji witaminy D czy C lekarz pediatra będzie rekomendował codzienne czytanie  – od urodzenia, 20 minut dziennie, codziennie.

Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces” w pierwszym roku działania obejmie 120 przychodni, czyli przekaz o potrzebie czytania od pierwszych dni życia dotrze do 60 000 rodzin.

Partnerem merytorycznym akcji jest dwumiesięcznik Medycyna praktyczna, najbardziej renomowane polskie wydawnictwo medyczne.

„Książka na receptę. Recepta na sukces” jest pierwszą akcją upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, NFZ i we współpracy z Medycyną praktyczną.

Akcję wspierają też organizacje zagraniczne, które z sukcesami przeprowadziły podobne akcje w swoich krajach: Reach Out and Read z USA, Booktrust z UK oraz Stiftung Lesen z Niemiec; oraz polskie – Cała Polska czyta dzieciom i Zaczytani.org

Zapraszamy na ksiazkanarecepte.pl

Przypisy