Brak wyników

Zdrowie Maluszka

18 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

Prawdziwa moc witaminy D3

0 41

Powszechnie znana nam witamina D3 tak naprawdę nie jest witaminą, ale prohormonem. Jest to niejednorodny chemicznie związek. Mówiąc „witamina D”, można mieć na myśli zarówno witaminę D2 (występującą u roślin), jak i D3 – tę, która jest szczególnie istotna dla naszego zdrowia.

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz wpływa na wzrost i rozwój kości. Wytwarzana jest głównie w procesie syntezy skórnej, pod wpływem promieniowania słonecznego. Zanieczyszczenia powietrza poważnie utrudniają przenikanie tej witaminy, a jej niedobory prowadzą do krzywicy, zaburzają układ kostny i rozwojowy. Badania wykazały również w ostatnich latach związek niedoborów witaminy D z takimi schorzeniami jak cukrzyca, nowotwory czy nadciśnienie tętnicze. Z uwagi na szerokość geograficzną, w której żyjemy, niemal wszechobecny dziś smog, używanie filtrów UVB oraz niedostateczną podaż witaminy w diecie (bogate w witaminę D są przede wszystkim produkty mleczne i tłuste ryby morskie), eksperci rekomendują regularną suplementację witaminą D już od pierwszych dni życia aż do późnej starości. 
O tym, że witamina D wpływa na zdrowe zęby i mocne kości, wiedzą wszyscy. Dlaczego jeszcze jej odpowiedni poziom w organizmie jest tak istotny? Powodów jest kilka:

  • zapobiega rozwojowi cukrzycy,
  • zapobiega stanom zapalnym skóry,
  • odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit,
  • stabilizuje ciśnienie krwi,
  • wspiera układ odpornościowy, sercowo-naczyniowy,
  • mięśniowy oraz nerwowy.
     
Grupa wiekowa Dawka profilaktyczna witaminy D (UI/dzień)
noworodki 400 od pierwszych dni życia, niezależnie od diety
niemowlęta (1.–6. m.ż.) 400 niezależnie od diety
niemowlęta (7.–12. m.ż.) 400–600 (w zależności od podaży diety)
wcześniaki 400–800 do wieku postkoncepcyjnego – 40 tygodni
dzieci powyżej 1. r.ż. i młodzież 600–1000 w zależności od masy ciała, od października do kwietnia lub przez cały
rok, jeżeli warunki przebywania na słońcu nie są spełnione*
dzieci otyłe 1600–4000 w zależności od masy ciała, od października do kwietnia lub przez
cały rok, jeżeli warunki przebywania na słońcu nie są spełnione*


Dawkowanie witaminy D u dzieci

Zaleca się również suplementację witaminy D u kobiet w ciąży, jednak w przypadku ciężarnych lekarz prowadzący ciążę powinien podejść każdorazowo indywidualnie do pacjentki i po potwierdzeniu ciąży, nie później niż do drugiego trymestru ciąży, włączyć suplementację w dawce 1500–2000 IU/dobę, okresowo monitorując stężenie 25(OH) D w celu doboru indywidualnej optymalnej dawki witaminy D oraz weryfikacji skuteczności suplementacji.
Niedobory witaminy D mogą być szczególnie groźne dla najmłodszych dzieci z uwagi na ryzyko wystąpienia krzywicy. Rozpoznaje się ją zazwyczaj u dzieci w wieku od trzeciego miesiąca do drugiego roku życia. Jest to groźna w skutkach choroba powodująca u małych dzieci zaburzenia we wzroście kości i ich zniekształcenia. Do krzywicy prowadzą bardzo duże niedobory witaminy D, o które jednak nie jest wcale trudno, jeśli dochodzi do niewystarczającej ekspozycji na słońce lub dziecko nie otrzymuje witaminy D z pożywieniem (najlepszym źródłem witaminy D dla noworodków i niemowlaków jest mleko kobiece). Większe ryzyko krzywicy występuje również u dzieci przedwcześnie urodzonych oraz z ciąż bliźniaczych z uwagi na niewystarczające zapasy tej witaminy z życia płodowego.
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele preparatów z witaminą D, które przeznaczone są dla noworodków już od pierwszych dni życia. Mają postać kropelek, aerozolu lub rozkręcanych kapsułek (twist-off). Ważne, aby pamiętać, że takie suplementy podaje się bezpośrednio do ust dziecka, nie w mleku lub innym płynie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (a do takich zalicza się witaminę D3) mają bowiem zdolność do przyklejania się do łyżeczki czy butelki i wówczas nie trafiają w całej dawce do organizmu dziecka.

Przypisy