Brak wyników

Zdrowie Maluszka

18 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

Prawdziwa moc witaminy D3

187

Powszechnie znana nam witamina D3 tak naprawdę nie jest witaminą, ale prohormonem. Jest to niejednorodny chemicznie związek. Mówiąc „witamina D”, można mieć na myśli zarówno witaminę D2 (występującą u roślin), jak i D3 – tę, która jest szczególnie istotna dla naszego zdrowia.

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz wpływa na wzrost i rozwój kości. Wytwarzana jest głównie w procesie syntezy skórnej, pod wpływem promieniowania słonecznego. Zanieczyszczenia powietrza poważnie utrudniają przenikanie tej witaminy, a jej niedobory prowadzą do krzywicy, zaburzają układ kostny i rozwojowy. Badania wykazały również w ostatnich latach związek niedoborów witaminy D z takimi schorzeniami jak cukrzyca, nowotwory czy nadciśnienie tętnicze. Z uwagi na szerokość geograficzną, w której żyjemy, niemal wszechobecny dziś smog, używanie filtrów UVB oraz niedostateczną podaż witaminy w diecie (bogate w witaminę D są przede wszystkim produkty mleczne i tłuste ryby morskie), eksperci rekomendują regularną suplementację witaminą D już od pierwszych dni życia aż do późnej starości. 
O tym, że witamina D wpływa na zdrowe zęby i mocne kości, wiedzą wszyscy. Dlaczego jeszcze jej odpowiedni poziom w organizmie jest tak istotny? Powodów jest kilka:

  • zapobiega rozwojowi cukrzycy,
  • zapobiega stanom zapalnym skóry,
  • odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit,
  • stabilizuje ciśnienie krwi,
  • wspiera układ odpornościowy, sercowo-naczyniowy,
  • mięśniowy oraz nerwowy.
     
Grupa wiekowa Dawka profilaktyczna witaminy D (UI/dzień)
noworodki 400 od pierwszych dni życia, niezależnie od diety
niemowlęta (1.–6. m.ż.) 400 niezależnie od diety
niemowlęta (7.–12. m.ż.) 400–600 (w zależności od podaży diety)
wcześniaki 400–800 do wieku postkoncepcyjnego – 40 tygodni
dzieci powyżej 1. r.ż. i młodzież 600–1000 w zależności od masy ciała, od października do kwietnia lub przez cały
rok, jeżeli warunki przebywania na słońcu nie są spełnione*
dzieci otyłe 1600–4000 w zależności od masy ciała, od października do kwietnia lub przez
cały rok, jeżeli warunki przebywania na słońcu nie są spełnione*


Dawkowanie witaminy D u dzieci

Zaleca się również suplementację witaminy D u kobiet w ciąży, jednak w przypadku ciężarnych lekarz prowadzący ciążę powinien podejść każdorazowo indywidualnie do pacjentki i po potwierdzeniu ciąży, nie później niż do drugiego trymestru ciąży, włączyć suplementację w dawce 1500–2000 IU/dobę, okresowo monitorując stężenie 25(OH) D w celu doboru indywidualnej optymalnej dawki witaminy D oraz weryfikacji skuteczności suplementacji.
Niedobory witaminy D mogą być szczególnie groźne dla najmłodszych dzieci z uwagi na ryzyko wystąpienia krzywicy. Rozpoznaje się ją zazwyczaj u dzieci w wieku od trzeciego miesiąca do drugiego roku życia. Jest to groźna w skutkach choroba powodująca u małych dzieci zaburzenia we wzroście kości i ich zniekształcenia. Do krzywicy prowadzą bardzo duże niedobory witaminy D, o które jednak nie jest wcale trudno, jeśli dochodzi do niewystarczającej ekspozycji na słońce lub dziecko nie otrzymuje witaminy D z pożywieniem (najlepszym źródłem witaminy D dla noworodków i niemowlaków jest mleko kobiece). Większe ryzyko krzywicy występuje również u dzieci przedwcześnie urodzonych oraz z ciąż bliźniaczych z uwagi na niewystarczające zapasy tej witaminy z życia płodowego.
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele preparatów z witaminą D, które przeznaczone są dla noworodków już od pierwszych dni życia. Mają postać kropelek, aerozolu lub rozkręcanych kapsułek (twist-off). Ważne, aby pamiętać, że takie suplementy podaje się bezpośrednio do ust dziecka, nie w mleku lub innym płynie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (a do takich zalicza się witaminę D3) mają bowiem zdolność do przyklejania się do łyżeczki czy butelki i wówczas nie trafiają w całej dawce do organizmu dziecka.

Przypisy