Brak wyników

Ciąża

19 marca 2020

NR 25 (Marzec 2020)

Sposoby na mdłości – metody domowe i farmakologiczne

11

Mdłości i zgaga to jedne z najczęstszych objawów pierwszego etapu ciąży. Dolegliwości te nie są szczególnie niebezpieczne, ale bywają bardzo uciążliwe. Ciężarne kobiety często skarżą się z tego powodu na brak apetytu i złe samopoczucie. Jak zminimalizować te przykre odczucia lub zupełnie je wyeliminować? Jakie są skuteczne sposoby na mdłości? Jest wiele propozycji – zarówno tych naturalnych, jak i farmakologicznych!

Kobiety oczekujące dziecka stosują wiele metod, których zadaniem jest poprawa ich osobistego komfortu życia. Wśród nich można wyróżnić dużo ciekawych sposobów na pozbycie się mdłości, będących integralną częścią pierwszych miesięcy ciąży. Niektóre spośród nich mogą wydawać się dość dziwne, większość jednak umożliwia osiągnięcie pożądanych rezultatów. Imbir, migdały, postępowanie w zgodzie z założeniami slow life i powolne spożywanie posiłków okazują się doskonałym panaceum na wszystkie dolegliwości żołądkowe!

Włączenie do diety świeżych ananasów i innych cytrusów

W trakcie ciąży bardzo ważne jest, aby dobrze opracować jadłospis. Wiele kobiet zauważa u siebie, że nachodzi je ochota na produkty, których do tej pory nie spożywały, a często nawet za nimi nie przepadały. Z kolei potrawy, bez których nie wyobrażały sobie swojej codzienności, nagle wydają im się pozbawione smaku, mdłe i po prostu nienadające się do jedzenia. Warto stawiać więc na własną intuicję lub przekąski, napoje i inne produkty spożywcze, które zostały sprawdzone przez inne panie oczekujące potomstwa. 
Propozycji dań, od których mają ustępować mdłości, jest naprawdę dużo. Największą popularnością cieszą się najprostsze rozwiązania, czyli po prostu różne owoce. Prym wiodą świeże ananasy, mandarynki i pomarańcze. Doceniane są również truskawki oraz arbuzy. 
Ananasy oprócz tego, że mają właściwości pomagające wygrać z dolegliwościami takimi jak mdłości, dostarczają również cennych witamin i soli mineralnych. Oczywiście przed włączeniem tych owoców do codziennej diety należy skonsultować się w tej sprawie ze swoim lekarzem prowadzącym. 
 

Pamiętaj

Ananas to doskonałe źródło ogromnych ilości witaminy C, kwasu foliowego i manganu, czyli substancji, na które jest bardzo duże zapotrzebowanie przez cały okres ciąży. Zaledwie dwa plasterki świeżego ananasa spożywane w ciągu dnia są w stanie zaspokoić 100% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C. 


Imbir i migdały – spożywcze sposoby na mdłości

Migdały to świetna przekąska dla kobiet w ciąży – znajdują się w nich cenne składniki odżywcze, takie jak białko, magnez, błonnik i wapń. Zaleca się spożywać je jako samodzielne danie lub stosować je w formie dodatku do owsianki albo ulubionego musli. Warto też je miksować i tworzyć w ten sposób zdrowe i smaczne mleko migdałowe. Ciekawostką jest to, iż migdały zobojętniają kwasy żołądkowe, a tym samym łagodzą zgagę i mdłości, które towarzyszą ciężarnym kobietom w drugim i trzecim trymestrze. 
Na solidną porcję uwagi zasługuje również imbir. Jego właściwości lecznicze są cenione od wieków, np. przez mieszkańców Azji. W Polsce imbir wykorzystywano głównie jako dodatek do niektórych potraw, szczególnie ciast, oraz świątecznego grzańca. Okazuje się jednak, że zastosowanie tej przyprawy jest o wiele bardziej wszechstronne. 
Kobiety uskarżające się na poranne mdłości z pewnością ucieszy fakt, iż olejek wydobywany z kłącza imbiru jest zbawienny przy zaburzeniach trawienia wszelkiego typu. Wpływa on pozytywnie na pobudzenie ślinianek i wydzielanie większych ilości soków żołądkowych. Działa żółciopędnie i rozkurczowo – to również skuteczny specyfik w leczeniu wzdęć. 

Aromaterapia – nietypowa metoda eliminacji mdłości

Mniej oczywistym sposobem na pozbycie się mdłości ciążowych jest uciekanie się do aromaterapii. Istnieje kilka zapachów, które faktycznie mogą wpływać na łagodzenie tych przykrych objawów. 
Największą popularnością w tym przypadku cieszą się olejki eteryczne z roślin takich jak lawenda, mięta pieprzowa, eukaliptus, sosna, róża i rumianek. Ulubiony i najlepiej wpływający na daną kobietę zapach można stosować w formie osobistych perfum lub roznieść po całym mieszkaniu. 

Opaski do akupresury nadgarstków – zapobieganie nudnościom w ciąży

Opaski do akupresury to kolejny ciekawy sposób na ciążowe mdłości. Produkty te można kupić w aptekach i sklepach z asortymentem medycznym. Czasami są sprzedawane również w drogeriach. Noszenie opasek tego typu ma wpływać na odpowiednią stymulację określonych punktów znajdujących się w ludzkim ciele. W tym konkretnym przypadku chodzi o wywoływanie nacisku na punkty Nei-Kuan, które są zlokalizowane ok. 2 cm powyżej nadgarstka, po jego wewnętrznej stronie. 
Jeśli wierzyć zasadom opisanym w podręcznikach do akupresury, stymulacja punktów Nei-Kuan ma pozytywnie wpływać na eliminację dolegliwości żołądkowych podczas ciąży. Producenci opasek do akupresury gwarantują ich skuteczność i podają do wiadomości publicznej, iż produkty te przeszły wszelkie wymagane testy, które zostały przeprowadzone w warunkach klinicznych. 

Suplement diety opracowany dla ciężarnych

Na rynku jest wiele suplementów diety, których składy zostały przygotowane głównie z myślą o tym, aby zmniejszyć uczucie dyskomfortu podczas ciąży. Najlepsze są preparaty, w których znajdziemy wyciąg z kłącza imbiru, witaminę B6 i magnez.
Zbawienny wpływ imbiru na funkcjonowanie układu trawiennego został już omówiony. Warto jednak wiedzieć, że połączenie jego właściwości z witaminą B6 ma znaczenie dla zminimalizowania uczucia chronicznego przemęczenia, na które uskarża się wiele pań w drugim i trzecim trymestrze. Magnez to z kolei składnik odpowiadający za utrzymywanie metabolizmu energetycznego na właściwym poziomie. 
Ciekawe jest również to, że magnez jest niezwykle pomocny, jeśli chodzi o zachowanie równowagi elektrolitowej w organizmie. 

Wykonywanie głębokich oddechów

Każda ciężarna kobieta powinna wdrożyć do swojej codzienności kilka nowych nawyków, których zadaniem jest poprawa ogólnego samopoczucia. Przykładem jest wykonywanie głębokich wdechów zawsze wtedy, kiedy zaczynają być odczuwalne poranne mdłości. 
Aby mocniej wpłynąć na procesy oddechowe, warto wyjść na zewnątrz lub stanąć przy otwartym oknie, a następnie przystąpić do wdychania powietrza w płuca tak głęboko, jak to możliwe. Oddechy należy wykonywać powoli, wtedy efekty są jeszcze bardziej zadowalające. 
 

Ważne

Ćwiczenia oddechowe mogą być ciekawym uzupełnieniem dla jogi. Wiele kobiet w ciąży decyduje się na rozpoczęcie swojej przygody z tym sportem. Należy jednak pamiętać, że joga wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania i specjalnych warunków, ale również pozostawania pod kontrolą doświadczonego instruktora. Podsumowując, joga w ciąży to świetny pomysł, ale pod warunkiem bycia pod nadzorem specjalisty. 


Zwolnij – założenia slow life a komfort podczas ciąży

Dzisiejszy świat sam w sobie stał się definicją pośpiechu. Nieustannie coś załatwiamy, gdzieś biegniemy, staramy się zdążyć z czymś na czas. Żyjemy w ciągłym stresie i wciąż odczuwamy napięcie nerwowe. Taka rzeczywistość jest niezdrowa dla każdego, a szczególnie dla ciężarnych kobiet. W tym wyjątkowym okresie warto zadbać o to, aby nieco zwolnić – niespiesznie zjeść śniadanie, poleżeć w łóżku o godzinę dłużej i ugotować obiad, używając palnika o najmniejszej mocy. 
Pojęcie slow life staje się coraz bardziej popularne – mamy już slow food, slow coffee, a nawet slow fashion. Taki styl życia jest odpowiedzią na niezdrowe napędzanie światowej gospodarki. To sprzeciw przeciwko masowej produkcji niezdrowych artykułów spożywczych, niedosypianiu z powodu robienia karier zawodowych oraz innym objawom przesady ukrytej w konsumpcjonizmie. 
Zwolnić należy po to, aby wreszcie zacząć czerpać radość z życia pełną piersią. To jednak nie wszystko! Badania dowodzą, że ciągłe przeżywanie stresu prowadzi do występowania wielu chorób. Bardzo duża część z nich koncentruje się wokół układu trawiennego. Negatywne skutki nerwów szczególnie mocno odczuwają kobiety w ciąży – nie jest to co prawda bezpośredni powód występowania porannych mdłości, ale to właśnie wpływa na ich nasilenie. 
Wnioski nasuwają się same: najlepsze sposoby na nudności w ciąży to zdrowa i przemyślana dieta, odpowiednia suplementacja, pozostawanie w umiarkowanej aktywności fizycznej i zdecydowanie mniej pośpiechu oraz stresu. 

Przypisy